Ulaskom u prostrani predvorje hotela David InterContinental u Tel Avivu, prisjetio sam se svog posjeta tom mjestu tijekom pandemije COVID-19. Gosti su rijetko viđeni, na recepciji je samo jedan djelatnik, luksuzni Concierge salon je mračan i zaključan. No, ova atmosfera je zavodljiva. Iskra optimizma je živa i snažna.
Generalni direktor Franco Vella me čeka s velikim samouvjerenim osmijehom i zajedno krećemo prema ogromnom prostoru za konferencije, jedinom događaju koji se održava pod njegovim pokroviteljstvom. Voditelji Odjela za turizam i hotele Kinneret akademskog koledža održali su mini-konferenciju s 200 sudionika kako bi analizirali povratak turizma u Izrael. “U kriznim vremenima, obratite se kompasu profesora”, pomislio sam i pridružio sam se publici kako bih saznao više o tome što bi moglo potaknuti turizam u Izraelu.
“Povijest nas uči da nakon ratova i razdoblja kriza u Izraelu uvijek vidimo rast i povratak potražnje”, kaže profesor Alon Galbman, voditelj Međunarodnog magistarskog programa. “Trenutno svjedočimo procvatu domaćeg turizma. Počinje s više obiteljskog i zajedničkog turizma, ponekad uz dodatnu kulturnu vrijednost. Gosti hotela ili kratkoročnih najamnih smještaja moraju se nositi s psihološkom preprekom ‘kako da uopće razmišljam o odlasku na odmor u ovakvim danima?’ Značajniji je povratak dolaznog turizma. Predviđamo dvije faze: prvo će se vratiti zahtjevniji sektori Izraela. To uključuje poslovne ljude, VFR turizam (posjeta prijateljima i rodbini), solidarnostne grupe i turizam volontera. Brand Svete zemlje, koji privlači mnoge hodočasnike i evanđeliste, odigrat će značajnu ulogu. Drugi impuls, uobičajeni turizam iz zadovoljstva, također će se vratiti, ali će to vjerojatno potrajati duže, a, naravno, brzina povratka ovisi o ostvarenju prvog impulsa. Prva faza je ključna jer će služiti kao signal drugima da je vrijeme za povratak u Izrael”, kaže.
“Posjete obitelji očekuju se uskoro i stvorit će značajan zamah, a slijedit će ih židovske zajednice iz SAD-a. Rastući antisemitizam potaknut će posjete poput Taglit-Birthright Izraela, besplatnog desetodnevnog putovanja naslijeđem u Izraelu. Očekuje se i posjeta američkih evanđeoskih kršćana”, kaže Eran Ketter, koji ima doktorat i vodi Odjel za turizam i ugostiteljstvo. “Ako se pozovemo na Gaza operaciju Protective Edge iz 2014. kao studiju slučaja, otkrit ćemo da se oporavak značajno započeo posjetima iz Sjeverne Amerike. To će se svakako ponoviti. Trenutno se izraelska propaganda razumljivo fokusira na užase i zlodjela Hamasa. Paralelne kampanje putovanja u Izrael su nemoguće”, kaže.
Turizam se još nije oporavio, a njegovo odsustvo šteti cijeloj industriji, uzrokujući očaj, uz slom poslova. Mjera furlough-a pomaže djelomično pomoći radnoj snazi u ugostiteljstvu. Vjerski putnici su ključni za oporavak. Rat u Gazi sada može izgledati katastrofalno za dolazni turizam.
Oporavak turizma u drugim zemljama kao nadahnuće za Izrael
MEĐUTIM, brojne su zemlje doživjele kataklizmičke probleme u posljednjem desetljeću. Egipat je proživio krize zbog Arapskog proljeća, terorističkih napada i unutarnjih političkih napetosti. Izvanredan uspjeh turističkog sektora nije slučajan, već rezultat strateškog pristupa vlade i privatnih dionika koji prepoznaju važnost i potencijal turističke industrije za nacionalno gospodarstvo. Rezultati su impresivni. Prema egipatskom ministru turizma, rekordnih 14,9 milijuna turista posjetilo je Egipat 2023. godine, što predstavlja porast od 33 posto udjela zemlje u globalnom turizmu u usporedbi s 2019. godinom.
Turizam u Japanu nakon nuklearne katastrofe u Fukushimi 2011. godine oporavio se četiri godine kasnije. 2015. godine broj turista koji su posjetili zemlju bio je veći nego prije krize. Japanske vlasti pokrenule su kampanje i slale poruke da je zemlja sigurna destinacija za putovanje, osim određenih određenih područja. Okrug Kyoto, najpopularnija turistička destinacija s poznatim zgradama proglašenim svjetskom baštinom, plaćao je turističkim operatorima 800 € za svaku grupu od 20 turista tijekom krize u turizmu. Shigemitsu Tada, vođa regionalnog turističkog tijela, rekao je da je samo ova uspješna kampanja koštala 150.000 €.
Turizam u Tajlandu oporavio se nakon niza kriznih događaja od 2000. godine. To uključuje prirodne katastrofe poput tsunamija u Indijskom oceanu 2004. godine i obimnih poplava 2011. godine, političke nestabilnosti, terorizma i perceptivnog straha od SARS-a 2003. godine. “Osim obnove infrastrukture i zgrada nakon tsunami katastrofe, tajlandska vlada je morala ponovno pokrenuti turističku aktivnost, vratiti zračne rute i, iznad svega, uvjeriti turiste da je opasnost prošla”, kaže Galbman. “Jedna od strategija koju je tajlandska vlada usvojila i financirala bila je kampanja usmjerena na ciljane skupine kao što je australsko tržište, nudeći pakete odmora po iznimno niskim subvencioniranim cijenama. Privlačenje ovih turista za rezervaciju odmora na otoku Phuketu bilo je ključno. Privlačenje turista avanturističkog duha bilo je ključno kao motivacijski pozitivan faktor. Nakon što su svjedočili da je otok siguran, infrastrukture obnovljene i hoteli renovirani, turizam je počeo cvjetati”, kaže on.
Oporavak Egipta, Japana i Tajlanda pokazuje da uvijek postoji svjetlo na kraju tunela. Vizionarsko razmišljanje donosi nadahnuće čak i za odlazni turizam. Kada je izvršni direktor Israir Airlines-a, Uri Sirkis, otkrio da se tijekom rata u Gazi usredotočio na planiranje rute od Ben-Gurion aerodroma do Meke u Saudijskoj Arabiji, bio sam doista impresioniran njegovim izvanrednim razmišljanjem u kriznim vremenima. “Objavljujem da ne uzimam tablete za protuhalucinacije”, izjavio je dok je govorio, a iznenađeni sudionici su se smijali.
Tijekom pauze za kavu prije mog odlaska, saznao sam još jednu ohrabrujuću “slatku” vijest za one koji planiraju putovanje u Izrael.
ČESTO POSTAVLJANA PITANJA O POVRAĆAJU TURIZMA U IZRAELU
1. Kakav je trenutni status turizma u Izraelu tijekom pandemije COVID-19?
Trenutno, turizam u Izraelu još nije potpuno oporavljen zbog pandemije COVID-19. To je prouzročilo očaj i velik pad u industriji, te uzrokovalo gubitak poslova.
2. Kako Izrael planira potaknuti povratak turizma?
Izrael planira potaknuti povratak turizma na nekoliko načina. Prva faza povratka obuhvaća zahtjevne sektore poput poslovnih ljudi, posjeta prijateljima i rodbini, solidarne grupe i turizam volontera. Brand Svete zemlje, koji privlači mnoge hodočasnike i evanđeliste, također će imati značajnu ulogu. Druga faza, povratak turizma iz zadovoljstva, vjerojatno će potrajati duže.
3. Koje su druge zemlje koje su se uspješno oporavile od kriznih situacija u turizmu?
Nekoliko zemalja, poput Egipta, Japana i Tajlanda, uspješno su se oporavile od raznih kriznih situacija. Primjerice, Egipat je postigao impresivne rezultate u turizmu nakon niza problema koje su imali posljednjih godina. Japanska vlada je također uspješno oporavljala turizam nakon nuklearne katastrofe u Fukushimi, dok je Tajland obnovio turizam nakon prirodnih katastrofa, političke nestabilnosti i terorizma.
4. Kako je Izrael inspiriran oporavkom turizma u drugim zemljama?
Oporavak turizma u drugim zemljama kao što su Egipat, Japan i Tajland pružaju nadu Izraelu da će se turizam također oporaviti. Primjeri uspješnih strategija i kampanja koje su koristili ove zemlje inspiriraju Izrael da pristupi povratku turizma na inovativan način.
Srodne veze:
– https://www.israel.travel/ – Službena web stranica Izraelske turističke zajednice.
– https://www.izraeltourismonline.com/ – Izraelski turistički portal s informacijama o destinacijama, aktivnostima i smještaju u Izraelu.