Turistička taksa u Barceloni: Financiranje promjene iz klimatske perspektive

Barcelona, dom za 1,6 milijuna ljudi, svake godine ugosti oko 7 milijuna turista, koji dodatno opterećuju već preopterećene usluge, poput odvoza smeća. Kako bi se nosili s tim izazovom, lokalne vlasti naplaćuju turističku taksu od 2,75 eura po osobi za svaku noć provedenu u gradu, a od 1. travnja ta će se cifra povećati na 3,25 eura.

Umjesto citata, možemo reći da Barcelona veže napore iz turističke takse za financiranje javnih usluga iz klimatske perspektive. Grad se, naime, suočava s visokim temperaturama i sve dužim vrućinskim valovima. Tijekom školskih termina u lipnju i rujnu, djeca i učionice postaju nova točka fokusa.

Koristeći sredstva iz turističke takse, Barcelona planira do 2029. godine instalirati sustave klimatizacije s solarnim napajanjem na krovovima 170 škola. Gdje god je to moguće, stari i zagađujući plinski kotlovi zamijenit će se toplinskim pumpama.

Koje su najbolje restorane i barovi u Barceloni? Pitali smo 4 vrhunska španjolska kuhara.

Ova inovativna šema financiranja javnih usluga iz klimatske perspektive mogla bi poslužiti kao primjer drugim europskim gradovima koji se suočavaju s klimatskim promjenama i velikim brojem posjetitelja.

S druge strane, grad Venecija u Italiji, koji se također nosi s problemom prevelikog broja posjetitelja, prikupio je 2023. godine 37 milijuna eura iz prenoćajnih turističkih taksi. Taj je novac uložen u usluge i projekte izravno i neizravno povezane s turizmom, uključujući osoblje za osiguranje koje svakodnevno patrolira središnjim gradskim područjem preplavljenim turistima.

Venecija također koristi turističku taksu za očuvanje kulturnih događaja i umjetničke baštine grada, kao i za održavanje okoliša. Od dolazne turističke pristojbe oslobođeni su samo dnevni posjetitelji pa će grad od 25. travnja ove godine naplaćivati dodatnih 5 eura za dnevne posjete tijekom najprometnijih dana za vrijeme proljeća i ljeta. Cilj te naknade je smanjenje negativnih utjecaja mase turista i pomoć u očuvanju naslijeđa grada.

U međuvremenu, Pariz, najposjećeniji grad u Europi, udvostručio je prenoćajnu turističku taksu za turiste koji odsjedaju na širem području Île de France. Time su se povećale i cijene, od 2,60 eura za noćenje u jednostavnijim hotelima do 14,95 eura za luksuznije smještaje. Vlada očekuje prikupljanje više od 200 milijuna eura potrebnih za poboljšanje prometne infrastrukture, uključujući produženje metro i željezničkih linija, te za stvaranje i održavanje zelenih površina.

Unatoč svim tim mjerama, nije svatko u Barceloni uvjeren da novi planovi za turističku taksu idu dovoljno daleko kako bi ublažili utjecaj dodatnih posjetitelja. Janet Sanz, članica gradskog vijeća i potpredsjednica za klimatske akcije u Barcelonskom metropolitanskom području, smatra da bi se moglo učiniti puno više s milijunima eura koje turisti godišnje donose gradu. Prema njenom mišljenju, veliki dio takse još uvijek se troši na promoviranje grada kroz sajmove i događanja, dok bi novac bio bolje iskorišten za izgradnju biciklističkih staza i proširenje zelenih površina.

Ne treba posebno promovirati tako poznati grad poput Barcelone, ističe Sanz. “Svi žele doživjeti ‘barcelonsko iskustvo’.”

Često postavljana pitanja (FAQ) na temelju glavnih tema i informacija iz članka:

1. Što je turistička taksa u Barceloni?
– Turistička taksa u Barceloni je naknada koja se plaća od strane turista za svaku noć provedenu u gradu. Od 1. travnja 2022. godine, taksa iznosi 3,25 eura po osobi.

2. Kako se koristi novac prikupljen putem turističke takse u Barceloni?
– Novac prikupljen putem turističke takse koristi se za financiranje javnih usluga iz klimatske perspektive. Npr. Barcelona planira instalirati sustave klimatizacije s solarnim napajanjem na krovovima škola i zamijeniti starije plinske kotlove toplinskim pumpama.

3. Kako Venecija koristi prikupljen novac od turističke takse?
– Venecija koristi prikupljen novac od turističke takse za ulaganje u usluge i projekte povezane s turizmom, kao i očuvanje kulturnih događaja, umjetničke baštine i okoliša grada.

4. Koje su mjere poduzete u Parizu vezane uz turističku taksu?
– Pariz je udvostručio prenoćajnu turističku taksu za turiste koji odsjedaju na području Île de France, s ciljem poboljšanja prometne infrastrukture, produženja metro i željezničkih linija te stvaranja i održavanja zelenih površina.

5. Kako grad Barcelona planira riješiti negativne utjecaje turizma?
– Postoji mišljenje da novi planovi za turističku taksu u Barceloni nisu dovoljni da ublaže utjecaj dodatnih posjetitelja. Prema nekima, novac od takse mogao bi biti bolje iskorišten za izgradnju biciklističkih staza i proširenje zelenih površina kako bi se smanjili negativni utjecaji turizma.

Definicije ključnih pojmova/kovanica korištenih u članku:
– Turistička taksa: Naknada koja se plaća od strane turista za pružene usluge i infrastrukturu u turističkim destinacijama.
– Klimatske promjene: Promjene u klimatskim uvjetima koji su posljedica ljudskih aktivnosti i prirodnih procesa, kao što su porast temperature, promjene u oborinama i ekstremni vremenski uvjeti.
– Solarno napajanje: Proizvodnja električne energije iz sunčeve svjetlosti pomoću solarnih panela.
– Toplinska pumpa: Uređaj koji pomiče toplinu iz jednog prostora u drugi koristeći malu količinu električne energije, koristeći je za grijanje ili hlađenje prostora.
– Prometna infrastruktura: Fizička struktura povezana s prometom, kao što su ceste, mostovi, željezničke linije i slično.

Predloženi povezani linkovi:
Barcelona – službena stranica grada
Grad Venecija – službena stranica
Grad Pariz – službena stranica